Osteoporoza este un proces natural care duce treptat la pierderea masei osoase. Oasele devin mai fragile, iar riscul de fracturi este mult mai mare in cazul persoanelor in varsta. Pentru a incetini acest proces si a mentine oasele sanatoase, este esential sa se adopte o dieta echilibrata. Alimentele ideale pentru a preveni osteoporoza trebuie sa fie bogate in calciu, vitamina D si antioxidanti.

Care sunt alimentele ideale si cum ajuta ele intarirea sistemului osos?

Pentru a incetini evolutia osteoporozei, este necesar in primul rand sa se asigure un aport adecvat de calciu. Acest aport trebuie sa fie insotit in mod obligatoriu si de vitamina D, care favorizeaza absorbtia calciului in organism. Efectul preventiv al vitaminei D impotriva fracturilor este bine demonstrat si se explica prin capacitatea sa de a imbunatati functia si echilibrul neuromuscular. De asemenea, trebuie sa se asigure si suficienta vitamina K si alte minerale, cum ar fi zincul sau borul. Se recomanda, inclusiv adoptarea unei diete alcalizante pentru a pastra cat mai mult densitatea osoasă.

Sursele alimentare de calciu care trebuie integrate in dieta speciala a osteoporozei sunt:

  • laptele
  • produsele lactate (branza, unt, iaurt, smantana)
  • legume cu frunze verzi
  • lapte de plante si iaurturi vegetale imbogatite cu calciu

Se recomanda consumul a cel putin 3 dintre aceste produse pe zi. De exemplu, un bol de lapte vegetal imbogatit cu calciu dimineata, o bucata de branza la pranz si un iaurt seara. Aceste produse trebuie integrate in alimentatia zilnica si trebuie consumate cu rigurozitate pentru a intari sistemul osos.

Exista inclusiv cateva alimente care trebuie consumate pentru a atinge necesarul zilnic de 600 UI de vitamina D, precum:

  • Laptele si produse lactate
  • Laptele din plante si iaurturi vegetale imbogatite cu vitamina D
  • Peste gras: somon, pastrav, sardine, hering
  • Stridii

La polul opus, se afla si alimentele care trebuie evitate pentru ca au efect negativ asupra sistemul osos, fie pentru ca provoaca demineralizarea osului, fie pentru ca ajuta la cresterea aciditatii din organism. Se stie foarte bine ca sodiul, cofeina, alcoolul sau un exces de proteine ​​trebuie evitate impreuna cu toate alimentele acidifiante.