Trecerile de pe un mal pe altul, fie ca vorbim de traversarea unui rau sau a unei mari, a reprezentat intotdeauna o fascinatie si un scop al omenirii. Podurile, bacurile si mai nou, tunelele de subtraversare sunt elemente care ajuta la circulatia oamenilor si marfurilor. In functie de caracteristicile geografice, metodele de traversare sunt diferite, iar studiile de fezabilitate sunt cele care ne arata exact ce tip de metoda este mai potrivita pentru o anumita zona. Principiile subtraversarilor, atunci cand vorbim de crearea unui tunel pe sub un curs de apa, sunt aproximativ aceleasi cu cele ale unor subtraversari drumuri.

Subtraversari drumuri

Daca luam exemplu orasului Galati, unde se ia in discutie construirea unui tunel de subtraversare de pe un mal pe celalalt al Dunarii, au existat 2 tipuri de probleme ridicate de catre specialist. In primul rand tipul solului, care nu favorizeaza un foraj orizontal dirijat si in al doilea rand rezistenta la cutremure puternice, tinandu-se cont ca zona se afla pe marginea unei falii seismice. In momentul cand vrei sa forezi intr-un leoss imbibat cu apa, apar deja foarte mari problema cu consolidarea a ceea ce se afla in spatele acestui loess. Panza freatica de sub Galati s-a ridicat in ultimii 40 de ani cu circa 6 pana la 10m, acest lucru facand ca loessul de sub oras sa se imbibe cu apa. Aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale orasului, fiind vizibila de catre orice cetatean, Galatiul devenind un fel de punga de noroi. Acest tip de problema are si ea solutii, dar fiecare dintre ele difera in complexitate si cost. O varianta ar fi construirea unor tuburi orizontale inclinate si indreptate spre Dunare, prin care apa de sub oras sa fie drenata.

Datorita costurilor mari pentru un tunel de subtraversare a Dunarii, o alta propunere este tot de timpul traversare submersa, dar pe modelul implementat intre Germania si Danemarca pe o distanta de 14 km. Avantajele acestui tip de traversare submersa includ o rezistenta mai mare in fata cutremurelor, timp redus de realizare si simplitate in rezolvarea posibilelor probleme aparute.

Cum functioneaza aceasta subtraversa submerse? Se traseaza un traseu care se escaveaza dintr-un mal in celalalt. Se construiesc elemente paralelipipedice care se scufunda pe fundul raului in zona stabilita, se asambleaza cu prezoane pe rand, dupa care se scoate apa din fiecare element.

Pentru mai multe detalii despre principiile subtraversarilor puteti afla pe cbs-subtraversari.ro